CHAMPIONSHIP OF GROUP BANYA CEREMONY

13.9.2025

POŘADATEL / ORGANIZER:

MÍSTO KONÁNÍ / PLACE :

sponzoři a partneři / sponsors and partners:


FOR ENGLISH SCROLL DOWN

Soutěžící má min 13 a max 17 minut pro provedení svého banya ceremoniálu v sauně. Do časového limitu se musí vejít samotný ceremoniál. Poté je soutěžící povinen rozdat vlastnoruční peeling, který si po ceremoniálu diváci aplikují ve venkovních sprchách. A na závěr nabídnout vlastní připravený čaj či nápoj. Rozdání peelingu i nápoje se musí vejít do dalších 10 minut. Na přípravu ceremoniálu a na úklid má soutěžící pokaždé 10min. Je dovoleno mít vše připravené v blízkosti sauny a v daném časovém limitu jít chystat saunu. Soutěž probíhá bez asistentů.


VSTUPNÉ SE PLATÍ PŘÍMO NA POKLADNÁCH AQUAPALACE PRAHA (cena vstupenky jako v normální den)


Průběh soutěže:

- Pro první ročník jsme otevřeli pouze 10 startovacích míst!

- Sobota 10:00-20:00.

. V sobotu ve 21:00 vyhlášení vítězů.

Soutěž bude formou jednoho kola bez finále.


Posloupnost ceremoniálu:

  • Usazení diváků do sauny a dohled nad dodržením hygienických pravidel.

  • Informování diváka o možných alergenech jak v bylinách, tak peelingu a čaji / nápoji (před ceremoniálem formou vlastní zvolené prezentace či interakce, která bude před soutěžní saunou).

  • Úvod a představení sebe i celého ceremoniálu se všemi jeho kroky a náležitostmi.

  • Začátek ceremoniálu.

  • * počet kol závisí čistě jen na soutěžícím.

  • Zahřátí diváka

  • Metličkový kontakt

  • Rozdání peelingu a informace o jeho aplikaci (peeling se v sauně či při východu pouze rozdá, ale neaplikuje! Aplikace až ve sprchách).

  • Odchod ze sauny do sprch

  • Nabídnutí čaje

  • Úklid a větrání sauny


Náležitosti ceremoniálu a jeho bodování:

  • Kontakt metliček a diváka - 25b.

  • Peeling pro diváky (jeho provedení, nápaditost a kvalita) - 25b.

  • Distribuce a podání peelingu - 10b.

  • Atmosféra (včetně hudby) - 15b.

  • Tématika; tradice - 10b.

  • Bylinné esence a soulad - 10b.

  • Hygiena metliček mezi klienty - 15b.

  • Práce s bylinkami - 10b.

  • Práce s metličkami - 15b.

  • Práce s distribucí tepla - 15b.

  • Kvalita metliček a jejich příprava - 10b.

  • Zapojení vějíře / mávadla - 5b.

  • Profesionalita - 10b.

  • Vystupování - 5b.

  • Informování diváka - 5b.

  • Čaj pro diváky, jeho podání a servis 15b.



Odborné hodnocení a porota celé soutěže:

Porota bude vybrána z 8 členů, kdy na každém ceremoniálu budou sedět 4 její členové.

  • Na každé straně zemní banyi dva; jeden v první lavici a druhý ve třetí lavici, aby porota měla nejlepší možnost poznat, zda-li se dostalo na každého diváka a také aby mohli posoudit, zda-li ve třetí lavici nebylo až moc horko a naopak v první lavici moc zima. Stejně tak, jestli bylo vše stejné na obou stranách.

  • Porota si vždy po ceremoniálu vybere i několik diváků a zeptá se na jejich požitek a názor. Hodnotit tedy budou i divácí!

  • Vždy je nutné aby se na porotu dostalo stejného servisu a kvality jako na diváka.


REGISTRACE DO SOUTĚŽE / REGISTRATION TO COMPETITION:

The contestant has a minimum of 13 and a maximum of 17 minutes to perform their banya ceremony in the sauna. The ceremony itself must be completed within the time limit. The contestant is then required to hand out their own scrub (peeling), which the spectators apply in the outdoor showers after the ceremony. And finally, offer their own prepared tea or some drink. The scrub and drink must be handed out within another 10 minutes. The contestant has 10 minutes to prepare the ceremony and each 10 minutes for clean up sauna. It is allowed to have everything ready near the sauna and go to prepare the sauna within the given time limit. The competition takes place without assistants.


TICKETS BUY ONLY IN AQUAPALACE MAIN ENTRY (normal price like another days)


Competition schedule:

- For the first year we have opened only 10 starting places!

- Saturday 10:00-20:00.

. On Saturday at 21:00 the winners will be announced.

The competition will be in the form of one round without a final.



Sequence of the ceremony:

- Seating the spectators in the sauna and supervising compliance with hygiene rules.

- Informing the spectators about possible allergens in both herbs and peeling and tea / drinks (before the ceremony in the form of a self-selected presentation or interaction, which will be in front of the competition sauna).

- Introduction and introduction of yourself and the entire ceremony with all its steps and necessities.

- Start of the ceremony.

* the number of rounds depends solely on the competitors.

- Warming up the clients

- Whisk´s contact

- Distributing the peeling and information about its application (the peeling is only distributed in the sauna or when leaving, but not applied! Application only in the showers).

- Leaving the sauna for the showers

- Offering tea

- Cleaning and ventilation of the sauna



Ceremony details and scoring:

- Contact between the brushes and the viewer - 25 points

-Peeling for the audience (its execution, creativity and quality) - 25 points

-Distribution and administration of the peel - 10 points

- Atmosphere (including music) - 15 points

- Theme; tradition - 10 points

- Herbal essences and harmony - 10 points

- Hygiene of the brushes between clients - 15 points

- Working with herbs - 10 points

- Working with the brushes - 15 points

- Working with heat distribution - 15 points

- Quality of the brushes and their preparation - 10 points

- Involvement of the fan / waver - 5 points

- Professionalism - 10 points

- Appearance - 5 points

- Informing the viewer - 5 points

- Tea for the audience, its presentation and service 15b.


Expert evaluation and jury of the entire competition:

The jury will be selected from 8 members, with 4 members sitting at each ceremony.

Two on each side of the earthen banya; one in the first bench and the other in the third bench, so that the jury has the best opportunity to see whether every spectator was reached and also to be able to judge whether it was too hot in the third bench and too cold in the first bench. Likewise, whether everything was the same on both sides.

The jury will always select several spectators after the ceremony and ask about their enjoyment and opinion. So the visitors (clients) will also be evaluated jury!

It is always necessary that the jury receives the same service and quality as the spectators.